Klik op Sie auf den unteren Button, um die Sprachumschalter über GoogleTranslate op laden.

Inhoud laden

Een eeuw van visuele wonderen vieren.

Planetaria genomineerd voor landelijke lijst immaterieel cultureel erfgoed

Gesellschaft Deutschsprachiger Planetarien eV wil het educatieve werk van planetaria zichtbaarder maken: kennisoverdracht in planetaria is nu opgenomen in de staatsinventaris van immaterieel cultureel erfgoed in Noordrijn-Westfalen en is kandidaat voor de landelijke UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed.

Bochum, 07.06.2022 oktober XNUMX

GDP wil het educatieve werk van planetaria zichtbaarder maken: Nu is kennisoverdracht in planetaria opgenomen in de Staatsinventaris van immaterieel cultureel erfgoed in Noordrijn-Westfalen en is het kandidaat voor de landelijke UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed.

De landelijke inventaris van immaterieel cultureel erfgoed herkent cultuuruitingen in Duitsland. De Duitse UNESCO-commissie en andere overheidsinstanties beslissen over de kandidaten in een meerfasenproces. De Gesellschaft Deutschsprachiger Planetarien eV (GDP) heeft een aanvraag ingediend voor de activiteiten van planetaria als immaterieel cultureel erfgoed - met succes: de "communicatie van de wetenschappelijke, met name astronomische, kijk op de wereld in planetaria" is nu opgenomen in de staatslijst van Noordrijn-Westfalen . De deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft het werk van planetaria voorgesteld als een "goed praktijkvoorbeeld" voor opname in de nationale lijst van immaterieel cultureel erfgoed. Uiterlijk in het voorjaar van 2023 wordt beslist over opname op de landelijke lijst.

Waardering voor het educatieve werk van planetaria

De reden van de onafhankelijke staatsjury: Planetaria zijn van het grootste belang om kennis over het heelal en de natuur over te brengen aan kinderen en jongeren. Tegelijkertijd moedigen ze aan om na te denken over duurzaamheidskwesties en de eindigheid van hulpbronnen. "De inzending op staatsniveau en de nominatie voor het nationale immaterieel cultureel erfgoed is een groot eerbetoon aan het werk van alle wetenschappers en vrijwilligers in de lokale planetaria", zegt Dr. Björn Voss, voorzitter van de GDP. “De eerste stap om een ​​'World Heritage Planetarium' te worden is gezet!”

100 jaar planetarium

De opname in de deelstaatlijst van Noordrijn-Westfalen komt net op tijd, want in 2023 de GDP, zal samen met de International Planetarium Society (IPS) en steun van de Carl Zeiss Foundation een bijzonder jubileum vieren: het planetarium bestaat 100 jaar. In dit kader staan ​​van 2023 tot 2025 tal van activiteiten gepland: Onder andere een planetariumshow over de geschiedenis van het planetarium, een (reizende) tentoonstelling, een boekproject, een opening event in het najaar van 2023, en een internationaal hoogtepunt event in mei 2025. Het jubileum "100 jaar van het planetarium" zal de aandacht vestigen op planetaria wereldwijd en de planetariumervaring vieren en tot leven brengen.

Over de GDP

De Gesellschaft Deutschsprachiger Planetarien eV (GDP) is een vereniging van planetaria, hun medewerkers en mensen die geïnteresseerd zijn in planetaria, voornamelijk uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar ook uit andere landen, met als doel de samenwerking tussen planetaria in de Duitstalige wereld te bevorderen. De vereniging is opgericht in mei 2011 en is erkend als een non-profitorganisatie.

Perscontact via het ondersteunende bureau

Richt uw vragen a.u.b. aan:

Christina Guth – CGW GmbH